dimarts, 17 de febrer del 2015

EL DIT A L'ULL DELS PRIVILEGIS


Ja ho remarca el programa de mà: “Sota el concepte de minoria s'amaga un pou petrolífer d'idees”. Darrere la necessitat humana de classificar subjau l'ombra de la discriminació. Les minories són conceptes imposats en el joc de poder de la categorització humana. Distingir-se és imposar fronteres els límits de les quals sempre són sempre difusos i artificials.


Per remuntar el significat classificatori del concepte de minoria, 99%, l'última obra de la companyia Teatre de l'Enjòlit (en coproducció amb la luxemburguesa Little Lies i la italiana Teatro Excelsior), dóna múltiples formes a l'oposició elit-minoria. Ens situa al costat dels oprimits però també—i bastant—ens mostra el costat de la minoria opressora, el menystingut 1% de la població que governa els seus privilegis conscient de les greus contradiccions, indiferent al sentit comú.


99% se'ns presenta com una fragmentada i esbojarrada successió d'equetxos que durant quasi dues hores ens qüestionen el nostre paper com a minoria explotada o explotadora, transitant entre símbols del consum capitalista i suposades icones de la indignació que no són el que semblen. Els salts de ritme són quasi inherents al tipus d'estructura, però els moments àlgids brillen amb fulgor, com la recreació de la llar dels Bush, el concurs de polítics i brokers que canvien el seu rol pel dels seus governats o el Monòleg del Papa, que acaba transformat en la colèrica reacció afectiva d'un dels autors de la peça, el també actor que la interpreta, Elies Barberà, que clama de furor en adonar-se minoria com a valencià i catalanoparlant, una greuge cívic esdevingut després de dècades (segles) d'insídies culturals. La diatriba recorda en estupor la volada poètica d'alguns fragments del Barberà poeta, de llibres destacats com Allà on les grues nien.


Comptat i debatut, 99% està a l'alçada en energia i muscle d'anteriors treballs d'Enjòlit, muntatges com El setè cel (Sala Beckett, 2014), Si no ens paguen, no paguem (renovat i oportú clàssic de Dario Fo en versió crisi, 2013) o la incisiva farsa Corrüptia (2011) que tant va irritar el govern valencià del PP. Fins i tot en aquest nou muntatge l'experimentació del discurs fragmentari contribueix a atomitzar la imaginació i els recursos expressius de la companyia, factor que els ha permès portar més lluny la càrrega sarcàstica del seu teatre inequívocament polític i punyent.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Llicència de Creative Commons
Retaule de Meravelles de Retaule de Meravelles està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 No adaptada de Creative Commons