dilluns, 29 de setembre del 2014

TEATRE DE RESISTÈNCIA


Mirar de traçar un pont per unir les arts escèniques dels països de parla catalana és un afer ple de viaranys, discontinuïtats i greuges comparatius. Hi ha un factor que les agermana, però, el cataclisme provocat per la crisi econòmica que l’apujada de l’IVA cultural ha empitjorat de manera molt lesiva 


El teatre ha demostrat ser un termòmetre precís de la política cultural d’un territori. D’aquesta manera, posicions de partida més avantatjades –les infraestructures creades sempre van al davant– han generat contextos més resistents a la tempesta perfecta que flagel·la un delicat ecosistema de dotacions públiques, teatres privats, sales alternatives i circuits d’exhibició. Davant la davallada del suport institucional, quan no desaparició, les peces s’han hagut de reconfigurar al tauler d’un sector tendencialment dependent de les subvencions. La transformació del model és, doncs, un fet donat de resultats encara imprevisibles. 

En aquesta partida d’escacs, les figures cabdals a l’hora d’entendre la partida són les dues grans dotacions teatrals del Principat: el Teatre Nacional de Catalunya (TNC) i el Teatre Lliure, dos models en origen molt diferents que articulen la programació anual junt amb les dues cites temporals més destacades: el Festival Grec (estiu) i el Temporada Alta de Girona (tardor). Tots quatre són, alhora, motor i collita d’una política cultural activa i definida, al voltant d’ells orbiten multitud de creadors i companyies. Els casos del País Valencià i les Balears són força diferents, com veurem més endavant.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Llicència de Creative Commons
Retaule de Meravelles de Retaule de Meravelles està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 No adaptada de Creative Commons